Beveiligingssystemen personenauto's

De beveiligingssystemen kun je onderverdelen in twee soorten. De af-fabriekssystemen en de after-marketsystemen.

Een af-fabriekssysteem houdt in dat het beveiligingssysteem al in het voertuig zit als het de fabriek uit komt. Een after-marketsysteem is een beveiligingssysteem dat achteraf in het voertuig ingebouwd wordt.

In beide gevallen wordt er pas een certificaat uitgegeven als een erkend inbouwbedrijf de werking van het systeem heeft gecontroleerd en goedgekeurd. Het inbouwbedrijf registreert dan het voertuig in de Kiwa SCM database. Hierin worden verschillende zaken vermeld zoals, het kenteken, het type voertuig en het type beveiligingssysteem. Nadat het inbouwbedrijf de gegevens juist in de database heeft gezet, en een eventuele steekproef heeft plaatsgevonden, kan er een certificaat worden afgegeven.

Indien de inbouwer een voertuig goedkeurt en daarna ook certificeert, plaatst de inbouwer de herkenbare Kiwa SCM/VbV sticker op de ramen van het voertuig. Hierdoor zien potentiële dieven dat de auto is voorzien van een Kiwa SCM goedgekeurd systeem en zullen daarom het voertuig auto laten staan!

Klassenindeling

Startonderbreker (voorheen klasse 1)
Bestaande uit een systeem met twee automatisch inschakelende blokkeringen, welke beide zorgen dat het voertuig zich niet op eigen kracht kan verplaatsen:

  • Minimaal twee blokkeringen

Indien het motormanagement systeem af-fabriek wordt onderbroken, geldt dit als een dubbele blokkering.

Alarmsysteem (voorheen klasse 2)
Bestaande uit een goedgekeurde startonderbreker, dubbele detectie en alarmering:

  • Startonderbreker
  • Omtrekdetectie
  • Interieurdetectie
  • Akoestische signalering door middel van een gecodeerde noodstroomsirene
  • Optische signalering 

Het automatisch inschakelen van het alarmsysteem is toegestaan.

Alarmsysteem met hellingshoekdetectie (voormalig klasse 3)
Bestaande uit een goedgekeurde startonderbreker, driedubbele detectie en alarmering:

  • Startonderbreker
  • Omtrekdetectie
  • Interieur detectie
  • Hellingshoekdetectie
  • Akoestische signalering door middel van een gecodeerde noodstroomsirene
  • Optische signalering
     

Voertuigbeveiliging door voertuigvolgsystemen

Opvolging 

Het belangrijkste punt van een voertuigvolgsysteem is, naast een adequate plaatsbepaling en een betrouwbare melding, de afhandeling van de melding door de politie. Om dit te garanderen, is ervoor gekozen alle alarmmeldingen te laten verwerken via een officiële gecertificeerde meldkamer (PAC).

Basisbeveiliging

Het beveiligen van een voertuig met een voertuigvolgsysteem heeft alleen zin als het voertuig is voorzien van een goedgekeurde startblokkering. Voor het verstrekken van een voertuigvolgcertificaat is de aanwezigheid van een Kiwa SCM goedgekeurde startblokkering of hoger vereist. De basis beveiliging dient dus eerst gecertificeerd te worden voordat er een voertuigvolgcertificaat kan worden aangemeld op een voertuig.

Voertuigvolgsysteem PLUS jamming detectie
Een systeem voorzien van jammingdetectie schakelt, wanneer er jamming wordt waargenomen, automatisch een blokkeerconditie in, welke voorkomt dat het voertuig opnieuw gestart kan worden.
Jamming detectie is dus een aanvulling op de bestaande specifieke voertuigvolgsystemen.

De klassenindeling

Een voertuigvolgsysteem kan in verschillende voertuigen ingebouwd worden. In een voertuig kan dus een voertuigvolgsysteem of een voertuigvolgsysteem PLUS jamming detectie geplaatst worden. Uiteraard kan een voertuigvolgsysteem alleen geplaatst worden als het voertuig is voorzien van een goedgekeurde basis klasse. Deze dient ook geregistreerd te zijn in de database van SCM. 

Hieronder vindt u een overzicht van de benamingen van de oude klassen en de nieuwe klassen.

Benaming oude klasse Benaming nieuwe klasse VSS met jamming detectie
Personenauto klasse 4 Voertuigvolgsysteem (VVS)  met jamming detectie (VVS PLUS)
Personenauto klasse 5 Voertuigvolgsysteem (VVS)  met jamming detectie (VVS PLUS